فلور زدگی چیست؟
فلور زدگی

فهرست مطالب

استفاده کردن از فلوراید باعث می شود تا ما دندان های سالم و زیبایی داشته باشیم. با این حال اما استفاده بیش از حد از فلوراید نه تنها مفید نیست که بسیار ضرر دارد. در واقع بیش از حد قرار گرفتن دندان ها در معرض فلوراید عارضه ی فلور زدگی یا فلوروزیس دندانی را در پی خواهد داشت. به دلیل اهمیت این موضوع در این نوشته ما از این عارضه بیشتر خواهیم گفت. همراه ما بمانید.

گاهی ممکن است شما بر روی سطح دندان های خودتان لکه های سفید و مات را مشاهده نمایید. فلوروزیس نام علمی این لکه های دندانی است. گفتنی است که گاهی امکان دارد شما این لکه ها را به رنگ زرد و یا حتی قهوه ای نیز مشاهده نمایید. ناگفته نماند این لکه های دندانی گاهی آنقدر خفیف و کم رنگ هستند که امکان دارد شما خودتان متوجه وجود آنها نباشید و تنها با مراجعه به دندانپزشک بتوانید وجود چنین لکه هایی را تشخیص دهید. گفته می شود که فلوروزیس دندانی بیشتر یک مشکل در رابطه با زیبایی دندان ها است. این عارضه بیماری نیست و مشکلی برای سلامت دندان ها ایجاد نمی کند.

فلور زدگی

 

فلور زدگی بر روی چه افرادی بیشترین تاثیر را دارد؟

افرادی که در سنین رشد و پیش از رشد دندان های دائمی در معرض فلوراید قرار گرفته اند بیش از سایرین احتمال دارد که به فلور زدگی دچار شوند. در واقع کودکان زیر ۸ سال بسیار بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به فلور زدگی قرار دارند. ناگفته نماند که دندان هایی که کاملا رشد کرده اند به فلوروزیس دچار نخواهند شد.

آیا فلور زدگی باعث ضعیف شدن دندان ها می شود؟

خبر خوش این است که فلور زدگی عارضه ای نیست که به ضعیف شدن دندان ها یا ضعیف شدن عملکرد آنها منتهی شود. تنها ایراد ابتلا به فلوروزیس این است که می تواند زیبایی را از دندان ها بگیرد. پس چنانچه فرزند شما دچار این عارضه گردد به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد.

مهم ترین علائم فلوروزیس:

ایجاد تغییر در رنگ دندان ها مهمترین علامت و نشانه ی فلور زدگی یا فلوروزیس است. فلوروزیس یا تغییر در رنگ دندان ها دارای شدت و ضعف است و پزشکان از عبارت هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد برای طبقه بندی فلور زدگی استفاده می کنند:

  • فلوروزیس خیلی خفیف و ناچیز: وجود چند لکه بر روی دندان ها. در واقع این لکه ها کمتر از ۲۰ درصد دندان ها را می پوشانند و بسیار خفیف می باشند و گاها به چشم نمی آیند.
  • فلوروزیس خفیف: چنانچه لکه ها کمتر از ۵۰ درصد دندان ها را بپوشانند عنوان فلور زدگی خفیف به آن اطلاق می شود.
  • فلوروزیس متوسط: فلوروزیس متوسط در حالتی است که لکه ها بیش از ۵۰ درصد مینای دندان را بپوشانند. چنانچه این لکه ها قهوه ای رنگ یا زرد باشند زیبایی بیشتری را از دندان خواهند گرفت.

فلوروزیس شدید: چنانچه لکه هایی به رنگ سفید، قهوه ای یا زرد تمام روی دندان را بپوشانند فرد به فلوروزیس شدید مبتلا است. البته همانطور که گفتیم این عارضه مشکلی را برای سلامت فرد ایجاد نمی کند.

چگونه می توان از وقوع فلور زدگی جلوگیری کرد؟

گفتیم که وجود بیش از اندازه فلوراید در بدن کودک فلور زدگی را در پی خواهد داشت. فلور زدگی عارضه ی جدی را در پی ندارد و تنها می تواند زیبایی را از دندان ها بگیرد. از اینرو برای پیشگیری از آن لازم است تا در سنین کودکی فرزندتان را به دندانپزشکی برده تا تحت نظر پزشک قرار بگیرد. یک پزشک حاذق می تواند از بروز فلور زدگی جلوگیری کند. نکته ی مهمی که در این باره وجود دارد و شما حتما باید به آن توجه کنید این است که حتما بایستی پیش از رویش دندان های دائمی به پزشک مراجعه نمود. چرا که به محض رویش دندان از لثه درمان برای آن امکان پذیر نخواهد بود. در صورت انجام مراقبت های لازم و پس از درآمدن دندان های دائمی در دهان امکان ایجاد فلور زدگی وجود نخواهد داشت.

استفاده مناسب از خمیر دندان نیز روش دیگر جلوگیری از فلور زدگی می باشد. چرا که قورت دادن خمیر دندان و همچنین استفاده ی زیاد از آن مهمترین عوامل ایجاد این مساله هستند. پس باید به کودک تان یاد بدهید که به مقدار مناسب از خمیر دندان استفاده کند و بعد از مسواک دهانش را کاملا شستشو نماید.

جلوگیری از فلور زدگی

 

روش از بین بردن این مشکل

فلوروزیس دندان می تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد. روش های درمانی مناسبی برای هر کدام وجود دارد. گفتنی است که راه های درمان نیز متفاوت هستند. اگر فلور زدگی خفیف باشد معمولا نیازی به درمان وجود نخواهد داشت. اما چنانچه فلور زدگی به صورت شدید اتفاق بیفتد حتما باید از روش های درمانی حرفه ای تر استفاده نمود. انجام بلیچینگ و یا استفاده از روکش دندان از جمله روش های درمان این مشکل می باشند.

 فلوروزیس چه مزیت هایی دارد؟

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فلوروزیس که ما پیشتر با عنوان یک عارضه از آن یاد کردیم می تواند برای سلامت دندان ها مفید باشد. در واقع فلوروزیس به معنای تجمع فلوراید در دندان است و فلوراید برای دندان مفید است. در حقیقت فلوراید باعث می شود تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری به عمل آید. پس باید گفت افرادی که به فلوروزیس دچار هستند به نسبت سایرین در برابر پوسیدگی دندان مقاوم تر می باشند.

توصیه های کاربردی برای جلوگیری از ابتلای کودک به فلور زدگی

  • حتما مسواک زدن کودک را زیر نظر داشته باشید. روش درست مسواک زدن را به او آموزش داده و مطمئن شوید که بجای قورت دادن خمیر دندان، آن را به بیرون می ریزد.
  • نوشیدنی های شیرین و اسیدی باید محدود شوند و مصرف آنها بایستی کنترل گردد. به عنوان مثال نوشیدن نوشابه و… حتما باید تحت نظارت و کنترل والدین باشد.
  • عادت های بهداشتی را در وجود فرزندتان نهادینه کنید. روش های درست را به او آموزش دهید و به پروسه آموزش استمرار دهید.
  • هر ۶ ماه یکبار کودک را به مطب دندان پزشک برده و دندان های او را چکاب نمایید.

جمع بندی

فلور زدگی عارضه ای است که خطر جدی به دنبال ندارد اما زیبایی را از دندان می گیرد. برای جلوگیری از وقوع این مشکل بهتر است تا روش های صحیح مراقبت از دندان را به کودک آموزش داده و برای چکاب او را به نزد پزشک متخصص ببرید.

آخرین مطالب

اهمیت تمیز کردن زبان

اهمیت تمیز کردن زبان

همه ما با تاثیرات خوب رعایت بهداشت و مسواک زدن آشنا هستیم و حداقل روزی یکبار از خمیر دندان استفاده می کنیم. آیا شما عزیزان

ادامه مطلب »
بوی بد دهان

دلایل بوی بد دهان

ممکن است برخی از افراد به علت بوی ناخوشایند دهان خود، از حضور یافتن در اجتماعات و همچنین نزدیک شدن به افراد خودداری نمایند و

ادامه مطلب »
فلور زدگی

فلور زدگی چیست؟

استفاده کردن از فلوراید باعث می شود تا ما دندان های سالم و زیبایی داشته باشیم. با این حال اما استفاده بیش از حد از

ادامه مطلب »
التهاب دندان چیست؟

التهاب دندان چیست؟

بحث امروز ما در مورد التهاب دندان و نحوه درمان آن می باشد. التهاب دندان یک عفونت باکتریایی است که معمولا با تورم فک همراه

ادامه مطلب »
فرم رزو نوبت