اهمیت تمیز کردن زبان
اهمیت تمیز کردن زبان

فهرست مطالب

همه ما با تاثیرات خوب رعایت بهداشت و مسواک زدن آشنا هستیم و حداقل روزی یکبار از خمیر دندان استفاده می کنیم. آیا شما عزیزان از تاثیرات مثبت تمیز کردن زبان اطلاعات کافی دارید؟ در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه و مفید به چند نکته مهم و اساسی در مورد بهداشت و اهمیت تمیز کردن زبان و دهان را برای شما بزرگواران بیان کنیم.
سلامت و بهداشت دهان فقط به مراقبت دندان ها مربوط نمی شود. بلکه به کل دهان شما مربوط خواهد شد که زبان را هم شامل می شود. همانطور که میدانید برای برخی از اعمال بدن همچون غذا خوردن، حرف زدن، بلعیدن و چشیدن زبان لازم و ضروری است. بهداشت و مراقبت از این عضو ماهیچه ای بخش مهمی از سلامت دهان می باشد. تمیز نگهداشتن زبان راهی ضروری جهت عملکرد خوب آن می باشد.

تمیز کردن زبان

آلودگی دهان و زبان چگونه میتواند بر سلامت افراد تاثیر بگذارد؟

حس چشایی: همانطور که میدانید جوانه ‌های چشایی بسیار قوی روی زبان ما قرار دارند. این جوانه های چشایی، نقش اصلی و مهم زبان را مدیریت خواهند کرد ( به عبارت دیگر یعنی درک بهتر مزه و طعم انواع مواد غذایی). اما هنگامی که بر روی زبان آلودگی با جرم قرار گرفته باشد، جوانه ‌های چشایی جرم گرفته به طور کامل نمی ‌توانند خوشمزگی انواع مواد غذایی را درک کنند.
گوارش: همه ما به خوبی می‌ دانیم که هضم کردن غذا از دهان آغاز خواهد شد. دهان حاوی آنزیم‌ هایی بسیار گوناگونی است که سبب تجزیه شدن ذرات مواد غذایی می ‌شود. جویدن غذا هم در فرایند هضم کردن غذا نقش اصلی دارد. تمیز کردن زبان، سبب درک طعم بهتر مواد غذایی می شود و همچنین کیفیت هضم غذا را بهبود خواهد بخشید. (به ‌عنوان ‌مثال: ترکیب خوبتر بزاق دهان با مواد غذایی).
پلاک‌ های دندانی ( توده های باکتری): در حقیقت وجود پلاک ‌های نرم و چسبنده روی زبان، سبب تشکیل شدن پلاک ‌های سخت دندانی می ‌شود. علاوه بر اینکه منجر به بوی بد دهان می شود، فرایند پوسیدگی دندان ‌ها را با سرعت بیشتری انجام می ‌دهد.
سلامت عمومی: در واقع تجمع یافتن باکتری ‌ها و همچنین میکروب ها در دهان و همچنین بهداشت نامناسب آنها با برخی از بیماری ‌ها ( مانند بیماری ‌های قلبی، دیابت، عروقی و … ) ارتباط کاملا مستقیمی دارد.

فواید تمیز کردن زبان

از بین بردن میکروب و باکتری های زبان: یکی از فواید تمیز کردن زبان، از بین بردن میکروب و باکتری های زبان می باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده، تمیز کردن زبان، باکتری دهان را مانند لاکتوباسیلوس و استرپتوکوک موتانس را تا حد زیادی کاهش می دهد. در حقیقت عامل اصلی مشکلات دهان و دندان و بوی ناخوشایند دهان، وجود این دو باکتری می باشد.
حس چشایی را تقویت می کند: یکی از فواید اصلی تمیز کردن زبان، افزایش قدرت یا حس چشایی می باشد. استفاده از زبان شوی روزی دوبار، سبب افزایش قدرت چشایی می شود. بنابراین بعد از تمیز کردن زبان مزه شوری، تلخی، ترشی و شیرینی را بهتر احساس می کنید.
تمیز شدن زبان: همانطور که میدانید بر روی زبان باکتری ها و خرده غذا وجود دارد. سطح زبان این ترکیبات پوشیده شده است. امکان دارد بعد از یک مدت سبب بروز بوی نامطبوعی از دهان شوند. در صورتی که سطح زبان کاملا تمیز و پاک شود، هیچگونه اثری از باکتری و خرده های غذا بر رو روی زبان باقی نمی مانند.
از بین بردن بوی نامطبوع دهان: اگر بعد از مسواک زدن دندان هایتان همچنان بوی نامطبوع از دهان احساس نمودید، بایستی اقدام به تمیز کردن زبان کنید. اگر چه تمیز نمودن زبان به عنوان جایگزین مسواک زدن دندان های شما به حساب نمی آید. طبق تحقیقاتی که انجام شده تمیز نمودن سطح زبان در قیاس با مسواک زدن دندان ها نقش بیشتری در جهت از بین بردن باکتری های دهان دارد و مانع از بوی بد دهان می شود.

برخی دیگر از فواید تمیز کردن زبان

بهبود شکل ظاهری زبان: همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم، بر روی سطح زبان باکتری ها و تکه های خرده شده غذا وجود دارند. به مرور زمان وجود این این تکه های انباشته شده پوشش سفید رنگی را بر روی سطح زبان تشکیل می دهند. وجود این پوشش سفید رنگ برای برخی از افراد آزاردهنده می باشد. با تمیز کردن زبان می توان این پوشش سفید رنگ را پاک کرد و مانع از بازگشت آن شوید.
افزایش سلامت دندان و دهان: یکی از مهمترین فواید تمیز کردن زبان، افزایش سلامت دندان و دهان می باشد. در حقیقت از بین بردن خرده های غذا و باکتری ها بر روی زبان، از خراب شدن دندان ها یا بروز مشکلات دهان، مشکلات لثه و بیماری ها جلوگیری می کند.

اهمیت مراقبت درست از دهان

همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم، تمیز کردن زبان فواید بسیار فراوانی برای سلامت دندان، دهان و … دارد. اما این به تنهایی کافی نمی باشد و بایستی با مراقبت ‌های دیگری همراه باشد.
بایستی به نحوه مسواک زدن دقت نمایید. تمیز کردن زبان، لثه ها و دهان دو بار در طول روز به مراقبت از سلامت دندان و دهان کمک بسیار فراوانی می کند. انتخاب یک مسواک نرم و زبان شوی مناسب برای این کار بسیار مناسب است.

فواید تمیز کردن زبان
نخ دندان کشیدن بسیار امری ضروری میباشد. زیرا به حذف توده های باکتری که در بین دندان‌ ها تجمع می کنند، کمک می ‌کند.
بهبود بهتر رژیم غذایی و همچنین اجتناب نمودن از خوردن غذاهایی که بر روی سلامت دندان و دهان تاثیر میگذارند همانند مصرف دخانیات و نوشیدنی های گازدار، قندها و … ضروری می باشد.
و در نهایت مراجعه کردن به دندانپزشک با تجربه است. در واقع دندانپزشکان توصیه می نمایند که افراد در هر 6 ماه یک بار به شما این امکان را می دهد وضعیت دندان و دهان خود را کنترل نمایید و در صورت هر گونه مشکل آن را هرچه سریعتر درمان کنید.

سخن آخر

در نهایت توصیه ما به شما عزیزان این است، چنانچه در طول روز فرصت چندانی جهت رعایت بهداشت دندان و دهان ندارید، حداقل بعد از خوردن هر وعده غذایی از آب و نمک جهت تمیز کردن دهان و دندان استفاده کنید.
مسواک زدن دندان ها و تمیز کردن زبان، استفاده کردن از نخ دندان و همچنین دهانشویه جزو کارهایی می باشد که بایستی قبل از خواب جهت زدودن مواد غذایی از روی زبان و دندان انجام دهید. مطمئنا با انجام دادن این چند راهکار بسیار آسان و ساده، میزان عفونت لثه و پوسیدگی دندانهایتان به حداقل می رسد. افراد زیادی مستعد به پوسیدگی دندان و همچنین عفونت های رایج لثه می باشند. هر فردی بایستی به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نماید. در این چکاپ معمولا از دندان های فرد عکس رادیوگرافی گرفته می شود و دندانپزشک طبق تصویر به راحتی می تواند مشکل دندان، پوسیدگی و عفونت دندان را بررسی کند.

انجام خدمات سئو در بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ

آخرین مطالب

اهمیت تمیز کردن زبان

اهمیت تمیز کردن زبان

همه ما با تاثیرات خوب رعایت بهداشت و مسواک زدن آشنا هستیم و حداقل روزی یکبار از خمیر دندان استفاده می کنیم. آیا شما عزیزان

ادامه مطلب »
بوی بد دهان

دلایل بوی بد دهان

ممکن است برخی از افراد به علت بوی ناخوشایند دهان خود، از حضور یافتن در اجتماعات و همچنین نزدیک شدن به افراد خودداری نمایند و

ادامه مطلب »
فلور زدگی

فلور زدگی چیست؟

استفاده کردن از فلوراید باعث می شود تا ما دندان های سالم و زیبایی داشته باشیم. با این حال اما استفاده بیش از حد از

ادامه مطلب »
التهاب دندان چیست؟

التهاب دندان چیست؟

بحث امروز ما در مورد التهاب دندان و نحوه درمان آن می باشد. التهاب دندان یک عفونت باکتریایی است که معمولا با تورم فک همراه

ادامه مطلب »
فرم رزو نوبت